Si no el reenvies…

Darrerament sembla que he tornat a veure missatges on m’asseguren que, en diversos webs o serveis, perdré el meu compte si no reenvio un missatge determinat a tots els meus contactes. Doncs bé, això, per norma general, no és cert. Però volia argumentar-ho una mica ja que sembla que, tot i que contínuament es desmenteix, continua passant de contacte a contacte.

Primer va ser el Messenger. Però ho he vist a Hotmail, al Facebook o a Whatsapp: gent que m’envia un missatge copiat d’algú que li ha enviat -d’algú que a la vegada, també li haurà enviat provinent d’algú que, a més, s’ha esmerat en traduïr-lo-. El missatge, clar i contundent: si no reenvies el mateix missatge a tots els teus contactes, perdràs el teu compte d’usuari.

Ara reflexionem un moment: imagineu-vos que sou els amos de Facebook. Que us gasteu un dineral en servidors web perquè a tothom li funcioni correctament; i que aquesta despesa augmenta quan hi ha més usuaris, o quan el servei s’utilitza més, o sigui, quan hi ha més missatges. Realment prendríeu la decisió d’obligar als vostres usuaris a reenviar-se missatges entre ells sense cap més objectiu que aquest? Al contrari, voleu que el servei s’utilitzi, perquè hi ha uns processos per rendibilitzar-lo basats normalment en publicitat o en subvencions per visites, però fora d’això, més aviat us interessaria que els usuaris el fessin servir d’una forma responsable i eficient.

Així doncs, d’on provenen aquests missatges? Normalment no s’arriba a saber. Potser d’algun bromista. O d’algú mal informat. O, en última instància, d’algú que s’ha llegit les normes d’algun servei concret -no tots- on expliquen que si no s’utilitza un compte d’usuari o no s’accedeix amb les dades personals al web durant un període (pot ser de 3 o 6 mesos, d’un any… depèn), el compte es desactivarà per evitar que es quedin massa registres que no es fan servir. Per tant, com a possible solució, una cadena d’aquest tipus sempre podria “despertar” algun altre usuari que no volem que quedi en l’oblit.

En tot cas, però, si fem un ús normal dels webs i serveis, i llegim les notificacions que publiquin, sabrem si cal o no fer aquest tipus d’accions. No només perquè ens ho digui un altre usuari i ho reenviem “per si un cas”. De la mateixa manera que els correus amb Powerpoints que acaben amb un “reenvia’l a 10 contactes o et cauran els cabells”, per exemple. Allò sobrenatural no és sempre el què cal seguir, diuen els científics. Escoltem-los una mica. I si mai això fos necessari, ni a Whatsapp, ni a Facebook ni a Hotmail els interessa perdre usuaris actius. Són la seva base. Llegia, fa dies, que precisament la “mercaderia” de Facebook és la més preuada: les nostres dades.

1 comment

  1. Jo vaig contra tots els missatges que em diuen el que haig de fer… En tot cas prefereixo perdre un compte de correu, facebook, etc. Abans de fer cas a una màquina o algun graciós.

    I com que de petita ja vaig trancar suficients miralls per maleïr tota la meva possible vida, considero que estic immunitzada contra els missatges macabres… Ja tenen mala llet!

    M’ha agradat aquest post!

Respon a Silvia Cancel·la les respostes

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *