Un cercador ha d’oferir continguts?

Google ha comprat Zagat. Ho llegeixo al blog de l’Enrique Dans i em pregunto si un cercador ha d’oferir continguts, o quins motius podrien empènyer-lo a fer-ho. Perquè si partim de la base que un cercador és un gran agregador de continguts externs, per quin motiu adquireix una guia de restaurants per incloure, probablement, les valoracions a Google Maps?

Hi ha diverses respostes possibles. Una de les més convincents, com a mínim per mi, és que, malgrat que Google millora cada cert temps el seu algoritme de cerca per centrar els resultats en la qualitat i no en el posicionament pròpiament dit, i que això fa que cada cop sigui més probable que disposi de continguts rellevants, un automatisme no pot comparar-se amb el treball humà de recerca. I en certs serveis, on la cerca es basa també en valoracions, el fet d’incorporar informació prèviament verificada dóna un punt més de confiança a l’usuari.

Per altra banda, però, Google estaria desmarcant-se de la tasca d’un cercador com a tal, perquè ja no ofereix només contingut aportat pels usuaris, directa o indirectament, sinó que s’involucra en la creació de nous continguts, potser per necessitat o potser perquè també vol ocupar àrees importants de negoci a la xarxa. Unes àrees que farien recomanable, o com a mínim li donarien una excusa, per descartar resultats de la “competència” en aquests àmbits, tot i que això vagi també contra la filosofia d’un cercador obert, del “Don’t be evil” de Google.

Potser Google s’està buscant massa enemics. O potser té la seguretat que disposa de prou potencial com per superar-los, potser no en qualitat però si en usuaris, degut a la seva posició dominant en cerques o, com deia en Francesc Grau al seu blog, per ser la “pàgina d’entrada” a la xarxa de molta gent. Però Facebook, el competidor més directe en xarxes socials, li treu avantatge sense generar continguts. Foursquare tampoc crea els continguts del seu servei: són els usuaris qui els aporten. I la resta de cercadors semblen centrats en intentar oferir resultats de cerca més que moure’s en altres sectors, tot i que una bona part d’aquests estan força per darrere de Google.

I vosaltres què en penseu? Google ha de convertir-se en un “all-in-one” de la xarxa? Oferint accés a continguts externs, però creant-ne ell mateix i donant-los prioritat?

1 comment

  1. Miquel, molt agraït per la teva referència a ‘casa teva’. Un plaer X-)

    Personalment, estic bastant d’acord amb el que dius, encara que si repassem la trajectòria del buscador veurem que li agrada provar nous camins, que potsé no sap ben bé si serà capaç de captivar l’usuari o no. En qualsevol cas, ho intenta. El model de prova-error no és recriminable, ni tan sols a ell, però amb adquisicions d’aquesta magnitud, potsé fa que volem veure més del què ell mateix hi vol veure.. En qualsevol cas, el temps, un cop més, durà el pes de l’errada o l’encert 🙂

Leave a comment

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *