El ressò del Girona10 (ara que ja s’ha acabat)

Diumenge al matí em queixava de la cobertura mediàtica que havia rebut la iniciativa Girona10. I també que no havia pogut anar enlloc el dissabte; un fet que vaig poder arreglar durant el diumenge mateix. Precisament ser fora em va fer perdre la notícia al Telenotícies Migdia de TV3 i, sorprenentment, no va tornar a aparèixer en cap de les rodes informatives del 3/24, així que només vaig poder veure-ho buscant-ho al 3alacarta, veient bona part del TN migdia… concretament fins al minut 29. En tot cas, nota correcta, imatges de La Calèndula, i d’altres llocs gironins que hi participaven, i l’esquena de l’ex-alcalde de Torroella de Montgrí, en Joan Margall, mentre la Iolanda Bustos els explicava el plat que els havia servit.

No vull fer-ne més llenya, però si que em faré una pregunta: era més important la presència d’un vaixell que es pot visitar al port de Barcelona -rèplica del primer que va fer la volta al món- que el Girona 10? Pels gironins crec que no. Però suposo que hi ha tota una sèrie de criteris que  no vaig saber desxifrar.

Respecte a l’ambient, vaig sentir molts cops “per 10€ està bé”. I no vaig ser l’únic. Però tot s’ha de dir: vam dinar al Museu del Vi, i per 10 euros vam menjar molt bé; així que cap queixa. Al contrari, estic segur que molta gent va marxar cap a casa amb ganes de tornar als llocs que havia visitat. En el meu cas, entre d’altres, el refugi antiaeri que hi ha al costat de plaça Catalunya o el Claustre de la Catedral, que encara no havia vist.

Això si, també vaig sentir (i ho vaig tornar a escoltar al TN, per això ho vaig recordar) gent que deia que Girona era “ràpida de visitar”, sobretot comparada amb Barcelona o grans ciutats. No sé si això pot ser un punt en contra, que la gent aprofiti per venir en dies “d’oferta”; però també és cert que hi ha molts bons restaurants i hotels que segurament aconseguiran que la gent torni o, si més no, pari a Girona per poder tornar a menjar o dormir en algun lloc. I, segurament, per la gran afluència d’alguns museus, sobretot el dissabte, a força gent n’hi devien quedar per visitar.

En canvi, el diumenge, potser pel fred, hi havia relativament poca gent pel carrer. Això si: cua als restaurants, i poques taules buides, com a mínim pel centre. Vam poder visitar diversos espais amb prou calma, però amb força grups de persones que hi anaven. Val a dir que la nostra visita va ser entre el migdia i la tarda, quan força gent ja havia començat la tornada cap a casa.

Amb tot, i pel què en diuen els organitzadors i molts visitants, sembla que ha estat “un èxit”. Ara, però, s’haurà d’esperar al més difícil de valorar: l’impacte a mitjà termini. Si bé és cert que Girona ha estat en boca de molta gent aquests darrers dies, i això no s’hauria pagat si no fos amb l’esforç -o no, això s’ho sabrà cada empresari, restaurador o hoteler- que s’ha fet durant aquest cap de setmana. Tant pot ser que la gent torni, com que esperi al proper Girona 10. Botiguers, comerciants, restauradors i hotelers, doncs, seran qui hauran de jutjar-ho d’aquí a uns mesos. I esperem que ho facin: seria interessant conèixer xifres més enllà del “boom” mediàtic inicial.