Hi hem perdut tots

El problema no és que Samsung hagi de pagar mil milions de dòlars a Apple perquè un jurat consideri que ha copiat els seus productes. Perquè, fent quatre càlculs, ens adonarem que a Samsung això li suposa poc menys d’una desena part dels beneficis anuals del darrer exercici. El problema és que, amb sentències així, hi perdem, sobretot, els consumidors.

Perquè, deixem-nos estar de romanticismes, tot això no és, com deia Tim Cook, una guerra legal per demostrar res. Al darrere de tot això hi ha els diners i el control del mercat. No ens confonguem: des que Steve Jobs va deixar Apple en mans de Cook, tot allò de les “guerres termonuclears” o “gastar-se fins a l’últim dòlar” per acabar amb Android ja són només cites del passat. Cook el què vol és assegurar-se part del mercat, tenir un argument de pes per cobrar impostos revolucionaris als seus competidors i ser encara més rendible.

Tot això, per culpa de les patents, un tema que sembla massa complicat d’entendre per explicar-se’l. Darrerament, pels casos que he pogut veure, aplicades a la tecnologia, les patents són només una arma de les empreses poderoses per evitar que ningú que no sigui elles pugui innovar en un camp on hagin destacat.

Al final, tot això s’allargarà -de fet, encara queden anades i vingudes, com a mínim fins al 20 de setembre- i serà com tota la resta de judicis per patents. I no ens confonguem: Apple té dos objectius bàsics amb tot això. Per una banda, espantar els fabricants -que ja tenen clar que Microsoft Windows Phone no els donaria aquests problemes- i de passada, aconseguir que el mercat que no tingui iOS es reparteixi millor diluïnt el domini d’Android. Per l’altra, si Apple arriba a algun tracte amb fabricants o Google, podria ingressar diners per cada terminal Android que es vengui. I així, pel què sembla, ja no és tant greu que es copïi i es robi, llavors no deixa de ser una anècdota.

I si, hi estic d’acord: Samsung no hauria de copiar, pel tipus d’empresa que és, ja que hauria d’estar més aliniada en innovació amb Apple que, per exemple, amb empreses més petites que comercialitzen terminals a preus molt més reduïts i que, evidentment, es dirigeixen a un tipus de client força diferent.

En tot cas, res d’això és el què sembla. Al final, nosaltres, els consumidors, tindrem menys opcions i més cares. Perquè no es fomenta la innovació fent pagar mil milions de dòlars.

I no crec, de veritat, que Android acabi desapareixent, ni molt menys. Google té les patents de Motorola, Apple té les seves, i això serà un joc d’estratègia -una partida d’escacs-, que buscarà més guanyar rendibilitat en borsa que efectes immediats sobre el mercat. I, al final, veurem un pacte prou bo per cada empresa -que es podria fer de ben segur sense tant judici creuat-, una encaixada de mans i una foto per tancar el tema. Però potser serà d’aquí a 5 o 10 anys. Quan el mercat hagi canviat prou i les atencions es centrin, per exemple, en ulleres de realitat augmentada o xips implantats al cervell humà amb control remot.

Vés a saber. Potser, en el fons, només es tracta de departaments legals que intenten justificar el seu sou…